William Rosenberg

Skuespiller. Født 12/2 1920, død 6/11 2014. Gift 1º i 1946 med skuespiller Helle Virkner (f. 1925) - ægteskabet opløst i 1949, med skuespiller Jeanne Darville (1924-95) - ægteskabet opløst.

Uddannet på Det kgl. Teaters elevskole 1942-44 med efterfølgende ansættelse ved teatret. Fra 1968 fast tilknyttet Odense Teater. Den kunsteriske løbebane indbefatter også malerkunsten og arbejdsopgaver som scenograf.

Uddrag fra Morten Piils "Danske filmskuespillere" (Gyldendal, 2003):


Flot og viril - han havde det rette filmydre og med en base på Det kgl. Teater mange ydre betingelser for karriere.


Hans spil har også professionel finish, men noget forbeholdent i hans væsen stiller sig i vejen for den kontakt, man skal føle med hans filmpersoner, hvad enten han spiller helt eller skurk. Nogle skuespillere vækker interesse ved at holde igen - det gælder ikke Rosenberg. I et interview fra 1951 taler han om sin "skyhed i omgangen med mennesker. Med kvinder taler jeg kun dårligt."


Som helt i de tidlige 1950'eres folkekomedier mangler han Poul Reichhardts umiddelbarhed, men tager sig tilforladelig ud som kommis i "Fra den gamle købmandsgaard" (1951), hans mest kendte og fremtrædende rolle. Også hans musiker i "Unge piger forsvinder i København" (1951) er propert arbejde.


Men hans skurke er i overtal, og dem er der lidt mere gnist i - som i "Det store løb" (1952), hvor han virker født i ridestøvler og berøvet enhver farlig potens uden dem, og i "Arvingen" (1954), hvor han igen går i clinch med Poul Reichhardt. I Knud Sønderby-filmen "En kvinde er overflødig" (1957) er han 'ung mand af i dag', og som sådan mere velplaceret end som romantisk overtjener i Peer Guldbrandsens komedie "Mariannes bryllup" (1958). Komedien er ikke hans styrke.



Dette websted bruger cookies for at sikre en korrekt funktion, sikkerhed og for at give dig den bedst mulige brugeroplevelse.

Avancerede indstillinger

Du kan tilpasse dine cookiepræferencer her. Aktiver eller deaktiver følgende kategorier, og gem dit valg.