Hvem var Agnes Rehni

Hun var skuespillerinde. Født 24/5 1887 (A. Andersen) i Maribo, død 3/11 1966 - 79 år gammel.
Uddannet på Det kgl. Teaters elevskole 1911-14, hvorefter hun blev tilknyttet bl.a. Dagmarteatret 1914-24, Betty Nansen Teatret 1924-30 og var et par sæsoner på Det kgl. Teater. Herefter freelance-skuespiller. Ifølge hende selv optrådte hun første gang på film hos Nordisk Films Kompagni som statist i en Valdemar Psilander-film (titel og ubekendt). Hun kan tidligst med sikkerhed tilknyttes Filmfabriken Danmark, hvor hun udfyldte den kvindelige hovedrolle i "Telegramtyvene" fra 1915. Hun antog familienavnet Rehni i stedet for fødenavnet Andersen allerede som ung skuespillerelev omkring 1914.
Uddrag fra Morten Piils "Danske filmskuespillere" (Gyldendal, 2003):
Hun spillede kun biroller, og den mest kendte er Far til fire-filmenes påtrængende lyseslukker af en bornert nabo, Fru Sejersen. Rent til grin, men egentlig et ganske grusomt portræt af jomfrunalsk ensomhed.
På folkekomediens manér udleverer hun her en figur, hvis gennemslagskraft ligger i det præcist illuderende: Agnes Rehni kunne som få andre fylde lærredet med en højborgerlig politur af 'fin dame', snart skrap, snart forfjamsket. Alle såkaldt raske drenges skræk.
Men inden Far til fire-filmene går det hende bedre i seriens mindre småborgerlige forløbere, skrevet af Sys Gauguin: "Hold fingrene fra mor" og "Vores fjerde far", begge fra 1951. Her får hun faktisk Ib Schønberg i skikkelse af den godmodige Onkel Georg, der forstår at tage hensyn til hendes sarte nerver.
Allerede i hendes 1930'er-biroller slår det damede igennem som en kombination af noget tyrannisk og snobbet. Så hun frydede sig over i Marguerite Viby-filmen "Komtessen fra Steenholt" (1939) at få en sympatisk, omend stadig aristokratisk rolle som Vibys tante, en munter stiftsdame.
Hun var en dygtig filmskuespillerinde, men hæmmet af en typecasting, som ikke bare gik på den markante udstråling, men også den 'fornemme' gammeldags diktion. Når hun fik chancen for at variere og forsvare sin type - som dramalærerinden i "Pigen i søgelyset" (1959) og som komisk-distræt bandemedlem i "Støvsugerbanden" (1963) - var hun blandt lyspunkterne i sine film. [Uddrag fra "Danske filmskuespillere" slut]